CAN'T TAKE MY EYES OFF YOU

CAN'T TAKE MY EYES OFF YOU
SELAMAT DATANG KE ALAM REALITIKU

Tuesday, April 27, 2010

SUATU PERMULAAN..mohon bersemi

ini sub species bahasa ibunda saya

ini bahasa ibunda saya


bahasa harian kala menetap di Bintulu

Bahasa harian kala menetap di Sarawak lah

Bahasa pengantar kala mencari sesuap nasi

bahasa identitiku

Bahasa kerjayaku

Bahasa survival sepanjang berada di Tatau

Yah seperti dijanjikan, coretan bicara kali ini harus dilatari Bahasa Malaysia. Hakikatnya, beruntung benar rasanya kala Yang Maha Esa menganugerahkan saya suatu nikmat yang jarang2 dimiliki oleh orang lain. Ya..berkebolehan menutur pelbagai bahasa menjadi khazanah paling berharga pada saya. Tapi, kalau tak dipecahkan ruyung manakan dapat sagu nya. Yang pasti, berlandaskan pengalaman, semua pemerolehan bahasa ini saya lalui melalui pergaulan yang tiada batasan kasta mahupun status. Saya selalu duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi bersama rakan-rakan agar sosialisasi sentiasa ke arah sesuatu yang positif buat bekalan masa depan.

Rasa2nya simbol2 yang terpampang di atas bisa mentafsirkan bahasa yang bisa saya pertuturkan bersama rakan2. Bukan mendabik dada tapi sekadar perkongsian ilmiah. Dengan mempraktikkan "masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak" kala melontar kata2 memang memperkayakan lagi khazanah bahasa saya. Memang pada awalnya agak sukar..payah...lucu dan memalukan, tp semakin masa berengsot matang, jerih perih berlatih pasti membuahkan hasil yang cukup lumayan. Tika ini, kala saya bersosialisasi terasa begitu dihargai rakan2 dek penangan pemerolehan bahasa2 tersebut

No comments:

Post a Comment